“Sattusin kord Floridas Miamis ukselt uksele raamatuid müües vastamisi latiinost majaperenaisega, kes sõnagi inglise keelt ei rääkinud. Mina ei kõnele jälle hispaania keelt. Aga raamatud oli vaja maha müüa, sest see polnud seal ainuke umbkeelne majaomanik…”
Nii meenutab USA-s oma müügitööd värbamiskonsultant Raul Krebs. Ja muigab selle jutu peale. Sest kehakeele, entusiasmi ja veel mõne müüginipiga said raamatud müüdud, isegi maksegraafik nii koostatud, nagu just müüja soovis.
Kuidas see õnnestus?
Ega asjata öelda, et firma väärtus ei seisne nelja seina taha peidetud tehnikas, ega betoonis masinate ümber, vaid just inimestes. Nendes, kes haldavad ja valdavad tehnoloogiat ja masinaid, oskavad näha uusi sidemeid, viia ellu uusi ideid, näha perspektiivi ja luua uusi sidemeid.
Sõnaga – inimesed, töötajad, kes koos tegutsedes moodustavad ühtse meeskonna, kollektiivi, on firma suurim väärtus ja suurim kapital.
Kuidas leida aga oma firmasse see õige inimene või õiged inimesed, rakendada tööle meeskond?
Kaks meest, praegused tippvärbajad Priit Suitslepp ja Raul Krebs, kel on müügitöö ja ärijuhtimises kogemusi kokku 26 aastat, kinnitavad nagu ühest suust: kui ettevõttesse on vaja olulisele kohale uus võtmekohal olev töötaja leida, on targem kvalifitseeritud värbaja poole pöörduda.
Mismoodi siis värbab Ameerika kogemusega spetsialist, kes ise on ekstreemsetes tingimustes müügitööd tehes endale alati ka tiimi ehk meeskonna kokku pannud?
Kuidas toimub uute inimeste leidmine?
“Kui ettevõttel on vaja täita mingi positsioon, lihtsamalt öeldes töökoht, siis reeglina kohtume selle ettevõtte esindajaga, selgitame vestluse käigus, millise profiiliga inimest on ettevõttel vaja. Aga teeme selgeks ka, millise profiiliga on ettevõte: millised on töötingimused, nõudmised, palgasüsteem, kolleegid jne. Sõnaga – loome endale kahepoolse profiilpildi – mida ettevõte tahab ja mida ettevõte samal ajal töötajalt ootab ja temale pakub,” selgitab Priit Suitslepp.
Edasi käib töö juba andmebaasiga – värbajad helistavad, kohtuvad oma andmebaasis olevate inimestega, selgitamaks, kes neist on pädev pakutaval ametikohal töötamiseks?
“Oleme pidevas kontaktis ka teiste, samale tööprofiilile vastavate inimestega, kes otsivad tööd või on selleks potentsiaalselt valmis,” täiendab Priit Suitslepp.
“Näiteks müügiinimesed – nad oskavad reeglina ka iseennast hästi müüa, ja teinekord on raske aru saada, kas neil on ühe või teise töö jaoks piisavalt kompetentsi,” selgitab Raul Krebs. Üks võimalus selle vältimiseks on kandidaadile mõni kodune ülesanne anda, milles tuleb relevantset hetkeprobleemi käsitleda – see avab kandidaadi mõttekäigu.
“Lisaks tuleb kasuks eelmistelt tööandjatelt ka tagasisidet küsida,” räägib Priit Suitslepp värbamisnippidest.
Kolm sammu eduka personaliotsinguni
• Esimene samm – stampidest vabaks.
Tavaliselt mõtleb ettevõtja, eriti väikeettevõtja, sirgjooneliselt: kui on töötajat tarvis, piisab mõnes CV-portaalis kuulutamisest ja kui tulebki 30 kandidaati, siis esimese “reha” teeb ta juba ise CV-de pealt, viie-kuue inimesega vestleb tõsiselt, kaks kutsub lõppvestlusele ja siis otsustab. Töö kiire, odav ja korralik…
“Meie ei tegele ainult nende kandidaatidega, kes aktiivselt tööd otsivad, tegeleme ka nendega, kes aktiivselt tööd ei otsi. Pakume uusi võimalusi, uusi väljakutseid ka neile, kes parasjagu töötavad. Head töötajad reeglina tööd ei otsi… Aga pakume ka neile võimaluse. See suurendab tunduvalt valikut. Just heade spetsialistide, heade tegijate osas,” annab nõu Raul Krebs.
• Teine samm – tea, keda otsid.
Mitmete uuringute kohaselt on uue töötaja värbamise ajakulu keskmiselt 80 tundi ning USA Tööministeeriumi hinnangul läheb vale töötaja värbamine, kes saab keskmist palka, maksma kuni 8000 eurot.
“Seni oleme leidnud ettevõtetele õigeid inimesi 15 riigis. Keskmiselt tutvub ettevõtja kolme-nelja meie poolt esitatud kandidaadiga, enne kui õige inimese leiab (valdkonna keskmine on kaheksa!),” kõneleb Raul Krebs.
“Kandidaadi kvalifitseerimisel peame tema eelneva kogemusega seoses silmas kolme põhilise punkti vastavust ettevõtte ja töökoha profiiliga: varem omandatud oskused, eelnevad töökeskkonnad ja valdkonna teadmised. Ideaalne kandidaat vastab kõigile kolmele, sobilik on kandidaat, kes vastab ka kahele, aga ülejäänud kandidaate tuleks pigem vaadata kriitilisema pilguga,” kõneleb kogenud värbaja.
“Pole tähtis, kas otsitakse müüjat, ehitajat, firmale osakonnajuhti või kedagi teist – oskame oma nõu, andmebaasi ja rahvusvaheliste kogemuste ning suhetega abiks olla,” lisab Priit Suitslepp.
• Kolmas samm: mõtle läbi, kas kasutada kuulutuse abil töötaja leidmist või sihtotsingut?
“Minu soovitus on lihtne: kuulutuse abil otsingut võiks rakendada lihtsama positsiooni täitmiseks ehk lihttöötaja leidmiseks. Sihtotsing õigustab ennast juhul, kui tegemist on kriitilisema ehk võtmepositsioonil oleva töötajaga, kes peab olema talendikas ja ambitsioonikas, ning kelle leidmiseks on eksimisruumi vähem. Müügi ja äriarendus positsioonide puhul tuleb kasuks, kui värbaja omab ka ise valdkonnas kogemust,” arvab Priit Suitslepp.
Firmast
ThinkingAhead on 38-aastase kogemusega rahvusvaheline sihtotsingu ettevõte.
Värbajad Raul Krebs, Priit Suitslepp, +372 5647 6222.
www.thinkingahead.ee
rkrebs@thinkingahead.com